gymnasial flygförarutbildning

Malin om All we ever do is say goodbye:
Jag förstår inte riktigt. Går du i en flygskola sedan en vanlig skola? =)


Svar: Med enkla ord är det en gymnasial flygförarutbildning. Ett specialutformat program och sker i samarbete med Scandinavian Aviation Academy(SAA). Man går första året på sin hemort, vanligast NV eller SH och söker sedan till andra året. Man söker med grundskolans slutbetyg och man måste åka och utföra tester och klarar man de medicinska kraven så får man ett godkänt medicinskt intyg för att få kunna flyga. Det är även andra tester som påvisar om man har det som krävs för att kunna flyga.

Samtidigt som jag läser naturvetenskapsprogrammet så läser jag även för att få ett CPL(A), Commercial Pilot License, level A. Jag går varannan vecka på flygplatsen och läser flygämnen samt flyger och varannan på Sandbacka och läser vanliga ämnen så som matematik, fysik, kemi, svenska, engelska m.m.


Flygträning:
  • PPL, fas 1-2
  • Mörker och kommersiell
  • Navigation och instrument

Flygteori:
  • Luftfartyg generellt
  • Bestämmelser civil luftfart
  • Prestanda och färdplanering
  • Meteorologi
  • Navigation
  • Flygningens grundprinciper


- Hoppas du fått ett gott svar nu! Tycker det är skitkul med frågor. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0