I'm stronger than that

Idag har jag tvättat hela dagen och varit med Sandra. Åt middag hos Erik med henne också, det var så otroligt gott! Jag har även bott i ett av mina nya träningslinnen. De är nog dem skönaste plaggen jag någonsin köpt, ever!

Mitt "nya" brunröda hår, dock uppsatt så man ser inte den "rätta" frisyren.
Nu ska jag dra upp volymen och fortsätta leka med mina nya akrylfärger.

It's a walk in the park

Gårdagens shopping blev en snygg mörklila vattenkokare från OBH Nordica, ett halsband till Elvis, två sjukt snygga träningslinnen från Röhnisch och så passade jag på att köpa en toning då jag var och klippte mig. Blev kopparfärg eftersom jag inte kan färga håret svart direkt så jag ska göra en stegvis övergång till det totala svarta som jag är ute efter.

Klippningen blev lyckad, känns så himla skönt!

Nu ska jag diska en snabbis och sedan kila iväg till farmor.

Bruise - bruise - bruise - bruise - bruise

Aj.

Ett sista farväl till mitt "tjusiga icke slitna" hår, nu ska jag gå och klippa mig!

Fick precis färska nyheter från *Unicef* på mailen

Alla små bidrag gör tillsammans en stor skillnad! Så jag uppmanar er alla, skänk ett litet bidrag. Man kan även beställa saker på Unicef's hemsida och då går pengarna till välgörenhet såklart. Och bäst av allt vore om man tog steget för att bli en världsförälder!

Jag gick med i Unicef och gör nu allt jag kan. Gör det du med.

She was a hurricane but now she's just a gust of wind

Dagen började med en idrottslektion, även min enda lektion så jag tog en omväg hem för att röra på mig lite extra. Nu ska jag ta och koka lite kaffe och plugga tills jag ska iväg och handla lite grejer samt klippa mig.
Ikväll ska jag bjuda Sandra och Sofia på middag och lite mys. Egentligen Erik och Johanna också, men dom fick kvällsflyg(lyx)!

Right now:
Katy Perry - Pearl

Ha en underbar fredag!
Love, T

In the grace of your love i writhe, i writhe in pain

Tog tag i mig själv och tvättade alla mina penslar/borstar med äkta hår.
Har dock ingen "äkta" rengöring för dom penslarna/borstarna men det går lika bra att tvätta med schampo och sedan låta dom ligga med hårinpackning i för någon minut. Nu ligger dom på plantork, det är viktigt för skulle man låta dom "stå" och torka så kan vattnet rinna ner i skaftet och då kan limmet bli svagt. Kom därför ihåg att alltid låta sminkpenslar plantorka.

Skrattade åt mig själv.. fy vad äckligt det är!
(TVÄTTA DÄRFÖR DINA PENSLAR/BORSTAR)

Plantorkning på en handduk.

Nu är jag redo för rena borstar som då inte smutsar ner, det kan faktiskt vara en anledning som gör att man får dålig hy.

Det var lite tips från mig det, nu ska jag läsa ALW och se CSI.
Natti, Therese

Like soldiers in a war

Alla säger att första snön föll idag. Okej, jag har inte sett den. Det gjorde alla människor ute på flygplatsen.
Men fine - första snön föll idag. Men självklart så ligger den inte kvar.

Snö eller inte - nu ska jag laga till lite pasta carbonara.
Love, T

I guess it's what they call bad luck

Torsdagar och fredagar är lugna dagar på Sandbacka för mig. Har endast en lektion/dag. Så jag ägnade stor tid till att fortsätta min storstädning. När jag var färdig med allt var det dags för lunch. Skulle till att öppna en syltburk och hade lite problem. Tog i allt vad jag hade + lite till, som jag lärt mig att göra.

Det resulterade i att jag fick diska och torka ur en hel besticklåda, torka golvet i köket och hallen samt väggarna. Alltså, halva syltburken slängde sig lite här och var. Precis efter att jag hade städat färdigt och gjort det så fint.

Typiskt..

gymnasial flygförarutbildning

Malin om All we ever do is say goodbye:
Jag förstår inte riktigt. Går du i en flygskola sedan en vanlig skola? =)

Svar: Med enkla ord är det en gymnasial flygförarutbildning. Ett specialutformat program och sker i samarbete med Scandinavian Aviation Academy(SAA). Man går första året på sin hemort, vanligast NV eller SH och söker sedan till andra året. Man söker med grundskolans slutbetyg och man måste åka och utföra tester och klarar man de medicinska kraven så får man ett godkänt medicinskt intyg för att få kunna flyga. Det är även andra tester som påvisar om man har det som krävs för att kunna flyga.

Samtidigt som jag läser naturvetenskapsprogrammet så läser jag även för att få ett CPL(A), Commercial Pilot License, level A. Jag går varannan vecka på flygplatsen och läser flygämnen samt flyger och varannan på Sandbacka och läser vanliga ämnen så som matematik, fysik, kemi, svenska, engelska m.m.

Flygträning:

• Meteorologi
  • Navigation
  • Flygningens grundprinciper

- Hoppas du fått ett gott svar nu! Tycker det är skitkul med frågor. :)

What if I told you something true

Min förkylning blir bara värre. Inatt sov jag cirkus 4h och så har man skola 08.20-19.00, 3h kvällslektion(matte...). Som tur är så har jag lite tid nu då de andra har religion så jag ska läsa på om tidernas fysiker.

Igår var det många som kollade snett på mig. Alla har startat terminen och de flesta går i korta leggings och linnen medan jag kommer i vinterkappa, mössa och halsduk. Det är obeskrivligt kallt under hela dagen här uppe och jag vill inte ta en risk att frysa så jag blir mer sjuk för det resulterar i ingen flygning. Och vem vill missa flygtimmar? Nej, precis - ingen.

Blir till att pimpla kaffe nu så man orkar med dagen,
C-ya

Nu skall jag bege mig till Sandie

Something that lights up

Love, it comes and goes from time to time.
And it's a feeling you can't hate.

Linus Lukas Nordin
Therese Elisabeth Nilsson

Vi glömde bort hur vi brukade prata med varandra. Som om vi suddat ut alla meningsfulla ord.

Jag önskar jag kunde säga att jag är överlycklig men det kan jag inte.

Skolan på Sandbacka började idag. Jag lämnade min klass för att börja i B. Sofias lägenhet smittade mig igår med en massa förkylningsbaciller. Jag saknar Linus och min bästa vän har jag knappt hört ett ord från.

Sedan så är jag alldeles för mamma-kär. Jag vill upp i luften och kunna glömma bort allt för en stund.

Efter min varma dusch ska jag ta en kopp te och läsa igenom lite Air Law.

Love, T

God morgon alla ni som undrade vad det var för dag

Cyklade hem strax efter midnatt igår och nu sitter jag här och väntar in första dagen på Sandbacka... i min nya klass.
Elvis är morgonpigg och är hyper som få. Jag o andra sidan är trött och vill hellre till flygplatsen än dit jag ska nu.

Nu är jag off for school!

Love, Therese

Does it matter? They'll survive somehow.

Nu välkomnar jag hösten till min blogg med mycket små förändringar(F5 om ni inte ser)!

Om en stund får jag middagsbesök av Sandra, ska bli trevligt. Var ute och handlade förut med pappa och Åsa, och glad är jag för jag slapp betala = wiho!! Vi ska nog våldgästa Sofia och hennes feta lya senare.

Söndag... kära söndagar.

Love, T

Iron maiden - when the wild wind blows

Have you seen what they said on the news today?
Have you heard what they said about us all?
Do you know what is happening to just everyone of us all?
Have you heard, have you heard?

There will be a catastrophe...

Vi står mellan fyra väggar och under ett tak. Jag kan skjuta dig när ingen ser.

Nu blir det till att gotta sig hos Sandra med lite sällskap.
Ha en underbar.. lördagskväll!

En helg för vila

Gårdagen(fredag) var helt perfekt. Fick flyga och det är ju verkligen höjdpunkten på veckan. Slutade omkring halv fem så pappa kom och hämtade mig på flyget och vi åkte iväg och åt på restaurang direkt med Åsa och Marcus. Kyckling- och fläskfiléspett med gratäng och en massa gott.

Idag har jag bara släpat fötterna i golvet och gjort ingenting. Ska städa lite, sen handla och dra till Sandra för middag med några. Får se om jag släpar med mig Elvis också. Han har bara legat och sovit hela dagen, den sömntutan.

Nu åker dammsugaren fram, då blir man mindre populär.

Love, Therese

Vi vandrade längs vägen för att finna något vi visste inte fanns. Vita kalla händer och fotsulor som ömmar.

Det finns inte längre en gräns. Det finns inte två olika sidor.

Vi är alla idioter.

Jag får försöka och leva på hoppet

Idag åkte Linus♥ hem. Idag fick jag även dåliga nyheter som är oklara.
Har otroligt mycket plugg att göra... man hinner inte göra mycket mer än att plugga, laga mat, städa, diska, duscha och sova. Det tar extra mycket på en då man har Elvis. Men på fredag kommer man få nya krafter, för om vädret tillåter så blir det flygning(!!!!)!
Nu blir det Air Law... har en cirkus 40 sidor tills imorgon.
Love, Therese

Linus är så gott som död

Weekend

Det var ögonbindel, händerna tejpade bakom ryggen, vagn, klädstreck -> 180 slängda liter kycklingfett på oss samt gammal keso, fil, ägg m.m..
Sjukt överdrivet och jag hamnade på "sjukstugan" som man säger här. Det var iskallt att mitt i natten stå på knäna på asfalten med all mat som rinner längs kroppen. Kläderna var genomblöta. Jag började bli yr och vips, I'm gone(var medvetslös ett tag), men det slutade bra. Fick tvätta håret med diskmedel. Fy fan vad det stank. Och mina converse har nu gul/röd/bruna fläckar. Det var nollning.

Nog om det, idag är det söndag och jag tvättar. Linus har varit här sen i fredags så jag är överlycklig. Igår såg vi GG hela kvällen och köpte hem pizza, pringles och diverse.

Nu blir det plugg. COM, POH:n(som ni ser ovan) och några saker ur elevhandboken..

Love, Therese

- Dag 4 - teori, tvätt m.m.

Det blir inte så mycket "vanlig" bloggning som det brukar vara. Vet inte vad som är mest intressant för er heller.. Men jag har knappt tid att göra "ingenting" eller bara sitta rakt upp-och-ned vid datorn. + att mitt internet är sämst eftersom jag bor i stenhus, vilket suger.

Det var en ganska lugn dag faktiskt. Vi fick tvätta planen, rita på kartan, gå igenom lite grejer osv. Det var dåligt väder så det var inga plan i luften(synd om grupp 1 som inte fick flyga idag).

Imorgon är det motorlära och COM som står på schemat. Så det gäller att läsa på lite ikväll(som varje kväll). Jag ska faktiskt trippa iväg till en klassis snart för att äta middag med några, så det ska bli riktigt gott!

Love, Therese

- Dag 3 - min första flygtur

Idag har jag bara varit på flygpass, totalt 4 men jag agerade passagerare på 2.

Mina pass blev 0,6h och 0,9h. Olika övningar och vi fick känna otroligt mycket på roderutslag, dvs vad som händer och vad vi vill ska hända då vi använder olika roder som rör sig runt olika axlar.
Det är otroligt mycket att hålla koll på, men det går bra när det väl klickar och man förstår allt som funkar. Det mesta kräver logiskt tänkande, sen finns det en hel del kluriga saker.

Roligast idag.. var nog att vingtippa och prata med tornet!
- "Arvidsjaur tornet, Sigurd Petter Adam(planets namn: SE-LPA), vänster medvind, tvärs tornet".
Allt vi fick göra och gick igenom var hur roligt som helst, man känner nu att all plugg är verkligen värt det. Hoppas jag klarar mig hela vägen. Jag hade lyckorus i timmar efter sista turen i luften. Och här uppe har jag för det mesta varit grinig. Så flygningen var verkligen behövd!

Nu måste jag sova... imorgon är det bara teori på schemat.

Cessna 172R

Ska dela med mig av det jag lärt mig idag(inte så mycket.. men basic).

Cessna 172 R är högvingat flygplan med stöttar och har fast landställ med noshjul. Ett Cessna plan väger omkring 726 kg med tom tank och har en top hastighet på omkring 300km/h med sin 160 hästars motor.. Har en konventionell bakvinge med stabilisator(flera roder på sidrodret). Det har en skalkonstruktion och innebär att dom också är väldigt lätta, man kan lasta mer då. Cessnas klaffar(sitter längst in på vingen) heter Single slotted fowler flap, fowler står för att klaffen åker både ut en bit och ner istället för bara ner.

Fuel system
Tank: 2st
Bränslemängd: 56 gallon (212 liter)
Utnyttjbart: 53 gallon (200 liter)
Förbrukning: 35L/h
Drains(dräneringshål): 13st
Bränslepump: 2st
Övrigt: Den har även fallsystem eftersom planet är högvingat och bränsletankarna sitter i vingarna. Det ger bränslet ett positivt tryck så det inte behöver allt för mycket hjälp att pumpas ner till motorn.

Foto: airliners.net

Äntligen... (dag 2)

Nu fungerar mitt mobila bredband!

Långa dagar ute på flygplatsen, mycket nytt och extremt mycket information att komma ihåg. Vi fick en "läxa" första dagen, att läsa igenom 28 sidor till dagen efter som vi då skulle kunna. Så dom går rakt på sak och kör stenhårt från första dagen.

Vi har fått otroligt många saker redan och imorgon får vi våra badges så vi kan röra oss på flygplatsen. Idag var det första riktiga lektionen. På eftermiddagen påbörjade vi PPL-teori(Private Pilot Licence) och körde igenom flygplanlära. Det var svårt men även otroligt intressant! Flygplanlära är grunderna om då planets huvuddelar, skrov, landställ, styrsystem, bränslesystem, elsystem, brandskydd och ventilation.

Imorgon kommer min grupp att vara i luften om vädret tillåter, så det ska bli grymt roligt. Vi kommer få flyga Cessna 172 R, som alla kör DK(dubbelkommando) med. Det är vår introflygning, så vi sitter med och kollar hur det går till osv. Vet inte exakt vad som kommer hända.

Nu måste jag äta något... har lite att läsa ikväll inför flygningen imorgon!!

Sista och största rummet... allt-i-allo-rummet!

FÖRE:

EFTER:

Nästa höger har vi köket

Till höger har vi badrummet

FÖRE:

EFTER:

Välkommen.. in i hallen!

Hemskt dålig kvalite på bilderna.. men det får ni leva med!

The cleaning lady

Nu ska jag städa inför efterbilderna på lägenheten!

Förändringen av mitt hår blir..

Fredag den 13: onde

15.00-17.00

Jag längtar som en tok.

Let's hold on hope

Nu ska jag försöka hitta en frissa som går med på en stor förändring. Får se hur det går!

Jag skrattar åt alla försök som misslyckas

Nu ska jag ta mitt pick och pack för att gå och sola! Har suttit med rullgardinen nere hela eftermiddagen och levt utan klocka. Kollade på Remember Me, en till bra film. Märkte inte att klockan var så mycket... så nu ska jag röra på mig.

Ikväll blir det en massa SATC, imorgon träning och resten av veckan blir spontan.

I wish for patience

Nu har jag varit ensam i några timmar. Och så förblir det hela veckan.

Jag har alltid trott att livet skulle börja då man flyttar hemifrån. Jag har väntat på den här dagen i flera år och verkligen kämpat för att nå hit. Så sitter jag här och uppskattar ingenting. Det kändes som om livet stannade upp från den minut jag släppte Linus hand och satte mig i bilen för att åka. Med en stor klump i halsen och en känsla av tomhet så lyfte jag handen för att vinka "vi ses igen".

Varje gång jag tänker tillbaka på just den stunden kommer klumpen tillbaka, som om någon drar ett rivjärn i min hals. Mitt hopp nu är att jag känner mig levande då skolan börjar, första flygturen. Och jag lever på hoppet om att hitta nya vänner.

Så jag önskar mig tålamod och jag önskar mig glädje.

No one grows old

Regnet öser ner utanför, ensamheten slog mig idag. Fy, jag känner mig inte redo för det här ännu. Men det beror bara på att jag har så extremt lite att göra, det blir nog bättre då skolan sätter igång. Endast en vecka kvar nu!

Nu ska jag se hyrfilm och dricka en kopp kaffe.